Francuska zupa cebulowa

Jak głosi folwarczna legenda jest francuskim panaceum na kaca i złamane serce. Jak wskazują fakty jest najbardziej francuską zupą pośród znanych i podobno tą najbardziej popularną we Francji. Mówimy tu o Francuskiej zupie cebulowej (soupe a l'oignon ). Mimo iż nie jest to moja ulubiona kompozycja, postanowiłem zanurzyć się w tajemnicy cebulowej ekspresji i wyciągnąć dla was esencję jej unikalności.
Bazując na francuskich wskazówkach przygotowałem, taką oto odmianę tego francuskiego remedium.



Składniki 
- 5 średnich cebul  
- 100 ml białego wytrawnego wina
- 200 ml bulionu drobiowego lub vege.
- pieprz 
- sól morska
- bagietka
- ser ementaler
- ząbek czosnku
- tymianek
- liść laurowy
- ziele angielskie
- masło
- oliwa z oliwek

Przygotowanie:
Cebulę obieramy i kroimy w piórka. Na patelni lub w garnku z grubym dnem rozpuszczamy 2 łyżki masła i łyżkę oliwy dla lepszego aromatu, karmelizujemy cebulę z paroma szczyptami soli a gdy będzie już pięknie zarumieniona dolewamy wino i deglasujemy skarmelizowany osad z dna. Następnym krokiem jest duszenie w bulionie, Więc dolewamy bulion, wrzucamy liść laurowy, ziele angielskie i parę gałązek świeżego tymianku.Już w tym momencie nasze danie powinno zachwycać aromatem, spróbujcie, palce lizać, zresztą powinniście bo to najlepsza pora żeby doprawić pieprzem i solą. Po 15 minutach zupa jest gotowa, tak jak wy by pochłonąć ją prosto z garnka, ale nie tak szybko, pozostało nam parę spraw kosmetycznych. 
Naszą bagietkę kroimy na cienkie kromki i smażymy grzanki na patelni z masłem, jak są rumiane i gorące wcieramy w nie czosnek z obu stron, najlepiej zróbcie parę więcej niż trzeba by pokryć kokilki, są po prostu pyszne.Zupę przelewamy do kokilki a na jej wierzchu kładziemy grzanki i posypujemy tartym serem. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 C na 3 minuty aż ser się rozpuści. W międzyczasie rozlewamy do kieliszków resztę wina i serwujemy.

Serwis:

Na gotową zupę położyłem smażone na oliwie plastry boczniaka królewskiego z, którego udało mi się dostać w Lidlu.



Życzę wszystkim smacznego , zapraszam do polubienia, subskrybowania, udostępniania mojego bloga oraz polecenia znajomym.

0 komentarze :

Prześlij komentarz